Onderstaand is het beleid beschreven zoals dat in de afgelopen jaren is
ontwikkeld uit onze statutaire doelstelling. Het geeft tevens weer devoornemens voor de in de komende jaren verder te ontplooien
activiteiten.
Naam en inschrijving.
De naam van de stichting is: Stichting Vrienden van De Driemaster.
Hierna verder aan te duiden als: de stichting. De stichting is gevestigd te
Smilde en is in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel voor
Noord Nederland ingeschreven onder nummer (RSIN) 01142917. De
stichting is een algemeen nut beogende instelling (ANBI) onder nummer
820286345.
Doelstelling.
De stichting heeft ten doel: het bevorderen van het welzijn van de
bewoners van het zorgcentrum De Driemaster te Smilde, alsmede van de
personen die gebruik maken van de diensten van De Driemaster en alles
wat hiermee rechtstreeks of zijdelings verband houdt of daartoe
bevorderlijk kan zijn, alles in de ruimste zin van het woord.
De stichting tracht haar doel te bereiken onder meer door het ontplooien
van activiteiten voor- en ten behoeve van de bewoners van De Driemaster
waarvan de financiering niet uit het reguliere budget kan plaatsvinden. Bij
het initiëren en organiseren van activiteiten treedt het bestuur zoveel
mogelijk in overleg met de leiding van De Driemaster.
Werkzaamheden.
De stichting wil voor- en ten behoeve van de bewoners van De Driemaster
activiteiten financieren en kosten betalen die niet kunnen of mogen
worden gefinancierd uit het reguliere budget van het zorgcentrum.
Fondsenwerving.
De stichting verwerft haar middelen op een aantal manieren:
• Bijdragen van donateurs. De stichting is ANBI-geregistreerd.
• Opbrengsten van te houden acties en activiteiten.
• Sponsorbijdragen en bijdragen uit fondsen.
• Schenkingen en legaten.
De stichting streeft er naar om het aantal donateurs zoveel mogelijk te
verhogen. Iedereen kan donateur worden.
Beheer van het vermogen.
De ontvangen gelden worden zoveel mogelijk gestort op de spaarrekening
van de stichting bij de Rabobank in Smilde. Het saldo op de lopende
rekening bij de Rabobank blijft beperkt.
De penningmeester legt elk jaar vòòr 1 juli bij het bestuur verantwoording
af van de financiële gang van zaken over het afgelopen kalenderjaar. Na
goedkeuring door het bestuur plaatst de penningmeester vòòr 1 juli de
staat van baten en lasten en de balans van het voorgaande jaar op de
website.
Het vermogen zal daadwerkelijk worden besteed voor het aangegeven
doel waarbij er naar wordt gestreefd om de jaarlijkse inkomsten en
uitgaven zoveel mogelijk in evenwicht te laten zijn.
Bestuur.
Het bestuur van de stichting bestaat nu uit de volgende personen:
Henk Pranger (voorzitter)
Fenny Veldman (secretaris)
Marten Blomberg (penningmeester)
Anneke Boelens (lid)
Renee van Sleen (lid)
Bestuursleden hebben zitting voor onbepaalde tijd.
Het bestuur van de stichting bestaat uit minimaal 3 leden en maximaal uit
5 leden.
Het bestuur vergadert minstens twee keer per jaar.
Het bestuur kan ook buiten vergadering besluiten nemen, mits alle
bestuursleden in de gelegenheid zijn gesteld schriftelijk of per e-mail hun
mening te uiten.
Het bestuur beslist over de aanvragen na overleg met de
leidinggevende(n) van De Driemaster.
De secretaris maakt elk jaar een jaarverslag waarin de meest belangrijke
gebeurtenissen zijn vermeld. In dat verslag zijn ook de uitgeoefende
activiteiten vermeld. Vòòr 1 juli moet dit jaarverslag door het bestuur zijn
vastgesteld. Het verslag zal vòòr 1 juli op de website geplaatst worden.
Beloning bestuursleden.
Bestuursleden ontvangen geen beloning. Ze hebben wel recht op een
vergoeding van de onkosten die ze in verband met hun
bestuurslidmaatschap maken.
Voornemen van beleid.
Het bestuur wil zich deze beleidsperiode inzetten om meer donateurs te
werven.
Daarnaast zal worden geprobeerd om andere fondsen aan te boren.
We willen op onze site www.vriendenvandedriemaster.nl meer van onszelf
laten zien. In elk geval willen wij onze naamsbekendheid vergroten. Een
digitale nieuwsbrief en het gebruik van social media behoort tot de
mogelijkheden. De website zal zoveel mogelijk worden geactualiseerd.
PR is en blijft een speerpunt.
De Stichting is onafhankelijk en functioneert zelfstandig en autonoom.
Dit beleidsplan is vastgesteld bij een besluit van het bestuur van 4
december 2024